Je bibbers de baas
Faalangsttraining voor kinderen
Een training kan jouw kind vaardigheden leren om op een handige(re) manier met lastige situaties om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan (faal)angst, onzekerheid, snel huilen, boosheid, sociale onhandigheid, pesten of moeite met ‘nee’ zeggen, grenzen aangeven of vrienden maken. Doe mee aan één van onze groepstrainingen of een bootcamp in een schoolvakantie waarin we op een speelse manier met én van elkaar leren!
Je bibbers de baas
Bang om fouten te maken? Buikpijn, bibberende knieën of andere uitingen van spanning voor een toets, presentatie of ander spannend moment? Dan is de faalangsttraining ‘Je bibbers de baas’ wat voor jou! Faalangst is een vorm van angst die je in de greep krijgt als je moet presteren, van jezelf of van een ander. Steeds vaker worden kinderen door deze angst belemmerd en krijgen ze te maken met een black-out, paniekaanval of het verlies van vertrouwen in zichzelf. De training ‘Je bibbers de baas’ leert kinderen om te gaan met hun faalangst. Hoe adem je rustig in en uit? Wat zijn manieren om spanning te verlichten voor, tijdens of na een spannende gebeurtenis zoals een toets? Dit leren kinderen tijdens de faalangsttraining! Er worden verschillende vaardigheden aangeleerd, zodat kinderen zelf kunnen kiezen welke het beste bij hen past. Zo leren kinderen bijvoorbeeld helpende gedachten bedenken, zoals:
- ‘Ik mag een fout maken’
- ‘Als ik een fout heb gemaakt, kan ik die verbeteren’
- ’Ik heb het goed genoeg voorbereid’
- ‘Iedereen doet wel eens iets fout’
- ‘Fouten maken hoort bij leren en oefenen’
- ‘Iets niet weten is niet erg’
- ‘Ik krijg een cijfer dat/beoordeling die bij me past’
Voor wie is de faalangsttraining?
‘Je bibbers de baas’ is een training voor kinderen van 9 t/m 12 jaar die in hun dagelijks-, sociaal of didactisch functioneren belemmerd worden door faalangst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Dagelijks leven: onzeker voelen bij nieuwe opdrachten, eerst willen kijken hoe een ander het doet, behoefte aan structuur en duidelijkheid, afschuw voor nieuwe en onverwachte situaties, weinig initiatief nemen, succes toeschrijven aan externe oorzaken en mislukking aan zichzelf.
- Tijdens toetsen en beurten: veel vragen stellen over de opdracht, dichtklappen bij (spreek)beurten, onrustig zijn voor, tijdens of na een toets, later dan andere starten, overhaast beginnen zonder te luisteren of de opdracht te lezen.
- Tijdens uitleg in de groep: oogcontact vermijden tijdens de uitleg, wegduiken als beurten worden gegeven, geen of extreem veel vragen stellen over nieuwe leerstof, niet of nauwelijks onthouden wat er gezegd is bij (nieuwe) uitleg.
- In sociale contacten: gevoelig voor kritiek, bang voor complimenten, veel bezig en/of bang wat anderen van ze vinden, negatieve uitspraken doen over zichzelf of anderen.
Doelen
- Gevoelens van (faal)angst reguleren.
- Signalen van (faal)angst herkennen.
- Rustig blijven bij een angst oproepende gebeurtenis.
- Ontspannings- en/of ademhalingstechnieken inzetten bij een angst oproepende gebeurtenis.
- Basisemoties herkennen en benoemen.
- Verschil herkennen tussen helpende en niet-helpende gedachten
- Niet-helpende gedachten herkennen, uitdagen en omzetten in helpende gedachten.
- Relaties zien tussen gebeurtenissen, gedachten, gevoelens, gedragingen en gevolgen.
Dit kunt u verwachten
- (Telefonisch) intakegesprek om kennis te maken en de aanmeldreden te bespreken.
- Handelingsplan met leerdoelen.
- 10 bijeenkomsten van 1,5 uur in een groep van maximaal 6 kinderen.
- Na iedere bijeenkomst een samenvatting met informatie over de bijeenkomst.
- Werkboek.
- Ouderbijeenkomst.
- (Telefonisch) overleg met leerkracht.
- Na afloop een (telefonisch) evaluatiegesprek.
Praktische informatie
Leeftijd: 9-12 jaar
Locatie: Fruitweg 38, Leiden
Frequentie: 10 bijeenkomsten van 1,5 uur
Trainingsdata: volgt later
Tijdens de schoolvakanties kun je ook meedoen aan een Bikkeltraining Bootcamp.
Aanmelden: via onderstaand contactformulier of mail naar contact@d-dact.nl