Leesmotivatie – lees voor!
Steeds vaker komt er in de media naar voren dat er een gebrek is aan leesmotivatie in Nederland. Stom, saai, veel werk, om maar een greep te nemen uit de reacties die kinderen geven op de vraag: wat vind je van lezen? Maar wat maakt het lezen dan precies stom of saai? Zijn de boeken te dik? Of de woorden te moeilijk? Of zijn leerlingen ‘gewoon’ gewend geraakt aan de snelheid van internet, filmpjes en games, waar het tempo van lezen niet tegenop kan? Toch denken wij dat deze hobby’s naast lezen kunnen bestaan. Hoe je jouw kind weer aan het lezen krijgt, is een tweede.
Hoe krijg je jouw kind aan het lezen?
Soms is een oplossing om het leesplezier aan te wakkeren dichterbij huis dan je denkt. We stellen namelijk regelmatig onze leerlingen de vraag of zij thuis worden voorgelezen. Helaas horen we vaak het antwoord ‘nee’, of ‘dat is voor baby’s’. En dat is jammer, aangezien uit onderzoek blijkt dat voorlezen een groot effect kan hebben op de woordenschat en bovendien op de interesse in boeken en verhalen an sich. Hoe fijn is het dat je, ’s avonds voordat je gaat slapen, een verhaal voorgelezen krijgt waar je je fantasie de vrije loop kan laten.
Of het nou een boek met of zonder plaatjes is, eigenlijk is een boek lezen als een film kijken in je hoofd. Je verbeelding en nieuwsgierigheid worden geprikkeld en je leert je te identificeren met de hoofdpersoon. Met boeken of verhalen lezen leer je emoties te herkennen, zowel bij jezelf als bij een ander. Je leert je inleven in een ander, je leert dat er andere meningen bestaan en je leert dat wanneer er conflicten of andere moeilijkheden zijn, je deze meestal weer kunt oplossen. Een boek is als het ware een voorbeeldfunctie voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, dat door middel van een verhaal lezen wordt gestimuleerd. Maar ook helpt dit jouw kind weer verder op school! Begrijpend lezen wordt bijvoorbeeld een stuk makkelijker.
Lezen is denken met het hoofd van een ander, volgens de filosoof Arthur Schopenhauer. En hoe leuk is dat!
Voorleestips om leesmotivatie te bevorderen
- Laat het kind zelf het boek uitkiezen (leesniveau doet er niet zo toe, het leesplezier is waar het om draait), ook als jullie het boek al eens – of meerdere keren – hebben gelezen.
- Bespreek het boek met elkaar voordat je begint te lezen: kijk naar de kaft, lees de achterkant voor, bekijk alvast plaatjes en voorspel wat er in het verhaal misschien wel staat te gebeuren.
- Bespreek moeilijke woorden, vooral om de ontwikkeling van de woordenschat te stimuleren. Geef ook aan dat je kind vooral moet laten weten wanneer hij of zij niet weet wat een woord inhoudt.
- Lees rustig voor en neem de tijd. Als het te snel gaat kan jouw kind het natuurlijk niet bijhouden en is het alleen maar lastiger om te leren.
- Lees voor in de vorm van een vast ritueel. Bijvoorbeeld iedere avond voor het slapen gaan, samen op bed of juist op de grond.